درباره وبلاگ



با سلام و درود .سمیه رحمت هستم آموزگار پایه اول دبستان پسران سما واحد رشت, کارشناس مدیریت امور فرهنگی ودانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی مطالب این وبلاگ برگرفته شده از نوشته های مفید آموزشی وتربیتی می باشد به انضمام فعالیتهای داخل کلاس.امید که با انتشار مطالب مفید آموزشی بتوانیم در امر تعلیم وتربیت موفق باشیم. با سپاس
مطالب اخیر
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
اولیهای خانم رحمت

تغذیه مناسب برای موفقیت تحصیلی فرزندان

 

 

بعضی پدر و مادرها می گویند وقتی مدرسه ها دوباره باز می شود و سال تحصیلی جدیدی در پیش است، یکی از سخت ترین کارها و وظایفی که به عهده دارند، انتخاب میان وعده های مناسب برای فرزندشان است.

 

عده ای هم هستند که اصلا به تغذیه صحیح دانش آموزان فکر نمی کنند و همین که بچه ها سیر باشند، از نظر آنها کافی است. در صورتی که متخصصان تغذیه با تاکید بر اهمیت تغذیه دانش آموزان معتقدند: تغذیه بچه ها در این سنین اهمیت زیادی دارد و در صورتی که اختلال یا کمبودی در برنامه غذایی شان پیش بیاید، به رشد جسمی آنها لطمه وارد خواهد کرد. بنابراین نه تنها میان وعده ها که حتی وعده های اصلی غذا نیز باید با دقت و توجه انتخاب و مصرف شود تا دانش آموزان از نظر جسمی و ذهنی بخوبی رشد کنند.

 

خوب بخورید تا موفق شوید

 

تغذیه صحیح نه تنها موجب بهبود رشد جسمانی کودکان می شود که حتی می تواند بر قدرت یادگیری و فعالیت های ذهنی آنها هم اثر بگذارد. آن طور که برلیانت بزرگمهر، مشاور تغذیه و رژیم درمانی به «جام جم» می گوید کمبودهای غذایی و اختلالات تغذیه ای علاوه بر این که اثراتی منفی بر رشد جسمی کودکان دارد، می تواند موجب کاهش قدرت یادگیری و تمرکز آنها نیز بشود و به این ترتیب، باعث افت تحصیلی دانش آموزان خواهد شد؛ بنابراین والدین باید به تغذیه صحیح بچه ها توجه داشته باشند و نیازهای غذایی شان را تامین کنند.

 

این مشاور تغذیه یادآور می شود: کودک باید به میزان لازم انرژی دریافت کند نه کمتر و نه بیشتر. بنابراین زمانی که کودک چاق می شود، مشخص است که میزان انرژی دریافتی او بیش از نیازش بوده و باید برنامه اش اصلاح شود.

 

همچنین بهتر است برای تهیه غذاهای سرخ کرده، مواد غذایی را به جای سرخ کردن زیاد، فقط تفت بدهید و حتما هم از روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده کنید. مصرف سالاد و سبزی همراه با غذا برای کودکان بسیار مفید خواهد بود و حتی بهتر است در سالادشان از روغن زیتون نیز استفاده کنید. علاوه بر این، بچه ها باید از مصرف نوشابه هم پرهیز کنند و به جای آن، دوغ یا آب بنوشند.

 

کلسیم و فسفر نیز باید به مقدار کافی در برنامه غذایی کودک وجود داشته باشد. وی با اشاره به این موضوع، می گوید: لبنیات از بهترین منابع برای دریافت کلسیم و فسفر است و حتما باید به مقدار کافی مصرف شود. علاوه بر این، برای جذب کلسیم و فسفر، کودک حتما باید به مدت کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرد.

 

به گفته بزرگمهر، کودکان باید نسبت به نیازهای تغذیه ای خودآگاهی کافی داشته باشند. به این معنا که لازم است آنها بدانند به چه موادی نیاز دارند، چطور باید این نیاز را تامین کنند و کمبودهای غذایی چه صدمه ای به سلامتشان وارد خواهد کرد بنابراین نباید فراموش کنیم، آگاهی دادن به کودک و افزایش اطلاعات او درباره نیازهای تغذیه ای، یکی از بهترین شیوه ها برای اصلاح برنامه غذایی اش به حساب می آید.

 

برای صبحانه وقت بگذارید

 

بارها درباره اهمیت مصرف صبحانه صحبت شده و متخصصان و کارشناسان تغذیه در این باره توضیح داده اند. با این حال، متاسفانه هنوز هم بسیاری از افراد و بویژه دانش آموزان، از خوردن صبحانه طفره می روند و این وعده غذایی را براحتی حذف می کنند.

 

بعضی بچه ها، صبح زود خواب آلود هستند و حوصله صبحانه خوردن ندارند. بعضی هم در هیچ شرایطی راضی به خوردن صبحانه نمی شوند و فکر می کنند یک کیک یا شکلات برای این وعده غذایی کافی است.

 

دکتر بزرگمهر؛ اما این شیوه ها را صحیح نمی داند و می گوید: بچه ها حتما باید به درستی صبحانه شان را مصرف کنند؛ بنابراین لازم است پدر و مادر شیوه هایی را در پیش بگیرند که به کمک آن، کودک آماده صبحانه خوردن شود و همراه با والدینش صبحانه کاملی را میل کند. به گفته این مشاور تغذیه، دانش آموزان باید شب ها زودتر بخوابند تا صبح هم زودتر از خواب بیدار شده و سرحال باشند و بتوانند در فرصت کافی صبحانه شان را میل کنند. بسیاری از بچه ها، شب ها دیر می خوابند و صبح هم، نگران این هستند که دیر به مدرسه برسند. به همین دلیل هم طبیعی است اشتهای شان کاهش یافته و اصلا وقت کافی برای صبحانه خوردن نداشته باشند.

 

از طرف دیگر، شب ها هم باید شام سبکی برای دانش آموزان تدارک ببینید. بزرگمهر با اشاره به این موضوع، یادآور می شود: دانش آموزان نباید غذاهای سنگین و چرب را به عنوان شام و بویژه در ساعات پایانی شب مصرف کنند؛ چون چنین غذاهایی معده بچه ها را پر و آنها را سیر می کند و طبیعی است هنگام صبح هم میل چندانی به صبحانه خوردن نداشته باشند.

 

وی توصیه می کند برای شام غذاهایی سبک انتخاب کنید که بتواند نیازهای تغذیه ای کودک را نیز تامین کند، ولی اشتهایش را از بین نبرد. این مشاور تغذیه می افزاید: برای صبحانه می توانید از شیر کم چرب، پنیر بدون نمک، مقداری عسل یا خرما، گردو یا خیار یا گوجه فرنگی استفاده کنید که همگی این موارد می تواند به عنوان صبحانه ای مفید و مغذی مصرف شود. البته گاهی تخم مرغ هم می تواند جایگزین پنیر شود، ولی در کل، پنیر کم نمک یکی از مواد غذایی مناسب برای وعده صبحانه است.

 

 

بهترین میان وعده ها؛ میان وعده های خانگی

 

 

اگر دانش آموزی در خانه داشته باشید، حتما هر روز به فکر تهیه میان وعده ای مناسب برای روز آینده هستید؛ ساندویچ ها، انواع میوه ها، بیسکویت، کیک، شیرینی یا شکلات؟ به تمام این موارد فکر می کنید و می خواهید بهترین را انتخاب کنید؛ میان وعده ای سالم و مغذی که مورد علاقه فرزندتان هم باشد.

 

دکتر بزرگمهر در این باره می گوید: خوب است کودکان را طوری عادت دهیم که همیشه میان وعده ها را از خانه ببرند و از خوردن انواع چیپس، پفک و کیک های آماده که از فروشگاه ها خریده می شود، پرهیز کنند.

 

به گفته وی، این مواد ارزش تغذیه ای بالایی ندارد و برای سلامت بچه ها مضر است. به عنوان نمونه مصرف چیپس و پفک که هم بسیار شور است و هم چرب یا کیک های چرب و شیرین می تواند برای سلامت همه افراد و بویژه کودکان خطرساز باشد بنابراین از نظر تغذیه ای به هیچ عنوان مصرف این مواد برای کودکان مناسب نیست و توصیه نمی شود.

 

بزرگمهر یادآوری می کند، به جای استفاده از این مواد، می توانیم از ساندویچ های خانگی و میوه های تازه به عنوان میان وعده در مدرسه استفاده کنیم. به عنوان نمونه نان، پنیر، خیار یا گوجه فرنگی که در خانه تهیه شده باشد، میان وعده ای مغذی، خوشمزه و مفید خواهد بود.

 

وی می افزاید: علاوه بر این، میان وعده های خشک مانند کشمش، خرما، برگه و انجیر خشک نیز ازجمله مواد غذایی مناسبی به حساب می آید که می تواند به عنوان میان وعده در مدرسه مصرف شود. آجیل بدون نمک و مغز دانه ها هم برای مصرف کودکان بسیار مناسب است.

 

غذاهای پخته به جای سرخ کرده ها

 

ناهار از وعده های غذایی مهم است که برای دانش آموزان باید به دقت انتخاب شود؛ بویژه بچه هایی که پس از صرف نهار باید راهی مدرسه شوند یا آنهایی که ناهار را در مدرسه میل می کنند و پس از آن هم باید کلاس هایشان را ادامه دهند.

 

دکتر بزرگمهر در این باره می گوید: غذاهایی که برای وعده ناهار انتخاب می شود، نباید خیلی سنگین و چرب باشد؛ چون مصرف غذاهای خیلی چرب و سرخ شده موجب احساس خواب آلودگی و سنگینی دانش آموزان می شود و می تواند قدرت تمرکز و یادگیری شان را کاهش دهد.بنابراین به طور کلی، بهتر است میزان چربی را در برنامه غذایی بچه ها کاهش داده و به جای غذاهای سرخ شده، آنها را به مصرف غذاهای پخته عادت دهیم.

 

نه افراط کنید و نه تفریط

 

بعضی وقت ها، پدر و مادر اینقدر نگران کمبودهای تغذیه ای هستند که در مصرف مواد غذایی افراط می کنند.

 

بزرگمهر ضمن اشتباه دانستن این شیوه، خاطرنشان می سازد: همان طور که کم خوردن، می تواند مشکلاتی را برای کودک ایجاد کند، زیاده روی در مصرف غذا و پرخوری هم مضر و دردسرساز است. پرخوری موجب افزایش وزن و چاقی کودک می شود که حتی ممکن است این مشکل تا پایان عمر هم برای او باقی بماند.

 

  salamatnews.com    منبع :

 گردآورنده : سمیه رحمت





نوع مطلب : مقالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398 09:18 ب.ظ
ブランドコピー激安,ブランド 偽物,時計コピー,ブランドコピーバッグ,ブランドスーパーコピー,
دوشنبه 2 اردیبهشت 1398 08:58 ق.ظ
スーパーコピーブランド専門店!日本最高級激安高品質
دوشنبه 2 اردیبهشت 1398 08:56 ق.ظ
ブランドコピー専門市場、ブランドコピー 代引き
سه شنبه 3 بهمن 1396 10:37 ب.ظ
WOW just what I was searching for. Came here by searching for heel lifts
شنبه 1 مهر 1396 02:35 ب.ظ
Spot on with this write-up, I truly think this web site needs much more attention. I'll
probably be returning to read through more, thanks for the
advice!
شنبه 18 شهریور 1396 04:06 ق.ظ
Nice post. I learn something new and challenging on websites I stumbleupon everyday.

It will always be interesting to read through articles from other authors
and practice a little something from their sites.
شنبه 10 تیر 1396 09:42 ق.ظ
We're a group of volunteers and starting a new scheme in our community.
Your site provided us with helpful information to
work on. You've done a formidable activity and our entire neighborhood will likely be thankful to you.
سه شنبه 6 تیر 1396 09:52 ب.ظ
Hey there, You've performed an excellent job.
I will certainly digg it and individually suggest to
my friends. I am confident they will be benefited from this website.
سه شنبه 6 تیر 1396 06:51 ب.ظ
First off I want to say excellent blog! I had a quick question which I'd
like to ask if you do not mind. I was curious
to find out how you center yourself and clear your mind before writing.
I have had trouble clearing my thoughts in getting my ideas out there.

I truly do take pleasure in writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes tend to
be lost just trying to figure out how to begin. Any ideas or hints?

Cheers!
سه شنبه 6 تیر 1396 05:07 ب.ظ
Hi my friend! I want to say that this article is awesome, great written and
include approximately all vital infos. I'd like to see extra posts like this.
سه شنبه 6 تیر 1396 04:55 ق.ظ
First of all I would like to say terrific blog! I had a quick question in which I'd like
to ask if you do not mind. I was curious to know how you center yourself and clear your mind prior to writing.
I have had difficulty clearing my mind in getting
my thoughts out. I truly do enjoy writing but it just seems
like the first 10 to 15 minutes are lost simply
just trying to figure out how to begin. Any
recommendations or hints? Many thanks!
پنجشنبه 1 تیر 1396 08:26 ق.ظ
Hey very cool web site!! Man .. Excellent .. Amazing ..
I will bookmark your website and take the feeds also? I am satisfied to search out a lot of useful information here in the submit, we need
develop extra techniques on this regard, thanks for sharing.
. . . . .
پنجشنبه 1 تیر 1396 12:57 ق.ظ
Hi i am kavin, its my first occasion to commenting anyplace, when i read this article
i thought i could also create comment due to this sensible post.
پنجشنبه 28 اردیبهشت 1396 12:50 ب.ظ
I get pleasure from, result in I discovered exactly what
I was having a look for. You've ended my four day lengthy hunt!
God Bless you man. Have a nice day. Bye
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


   
 
   
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic